cum-vorbeste-copilul-tau

Cum vorbeşte copilul tău? Carmen Ivanov a ticluit un manual de dicţie pentru copii

16.06.2015
Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0

În jur de 2000 de copii sunt diagnosticaţi anual cu tulburări de vorbire sau de scriere. Pentru ei, e vital ca părinţii să-şi dea seama că lucrurile nu stau tocmai bine şi să-i ducă din vreme la un specialist. Foarte multe dintre defectele de vorbire pot dispărea cu totul prin exerciţiu sau pot fi măcar atenuate dacă sunt identificate la timp. Ce te faci însă dacă puştiul tău nu pare să aibă mari probleme, dar parcă nici nu vorbeşte cum ar trebui? Îi e lene să pronunţe răspicat şi să-şi formuleze corect şi complet propoziţiile sau vorbeşte repede şi ciunteşte cuvintele de nu mai înţelegi nimic. Cititul cu voce tare, povestitul şi nişte exerciţii amuzante de dicţie pot face minuni.

carmen ivanov

Carmen Ivanov a ţinut de-a lungul vremii multe cursuri de dicţie, iar acum a pus pe hârtie o serie de exerciţii de dicţie pentru copii. A ieşit o carte simpatică foc, Străfurnica şi prietenii săi: 20 de poveşti şi peste 200 de exerciţii de dicţie de citit şi răscitit până la epuizare.

Străfurnica şi pescăruşul Pişti
– Pescăruşul Pişti pescuieşte peşte. Pelicanul Igor fură şi pândeşte.
– Pelicanul Igor pescuieşte peşte. Pescăruşul Pişti peşte doar cerşeşte.
– Nu-i adevărat.
– Ba-i adevărat!
– Pescăruşul Pişti peşte pescuieşte. El nici nu clipeşte cât ai zice peşte!
– Peşte! Pescăruşul Pişti peşte nu primeşte. Pelicanul Igor are drept la peşte.
– Dac-ar fi să punem peşte peste peşte, pescăruşul Pişti peşte nu primeşte.
– Pescăruşul Pişti peştele-l ocheşte. Pelicanul Igor nimic nu primeşte.
(fragment din Străfurnica şi prietenii săi)

Ptiu! Hai, din nou… Sau mai bine să ne povestească mai multe Carmen.

Ana Iorga: Care sunt problemele cele mai frecvente de pronunţie pe care le-ai întâlnit (atunci când nu este vorba despre tulburări grave de limbaj)? Cum vorbesc copiii noştri?
Carmen Ivanov: Faptul că nu deschid gura suficient de mare, de lene, duce la înghiţirea silabelor şi la „mototolirea” sunetelor, ceea ce conduce la un discurs disonant şi foarte greu de urmărit. O altă mare problemă a copiilor de azi este faptul că nu comunică suficient. Tabletele şi telefoanele mobile, jocurile video şi canalele de desene animate sunt metodele de divertisment moderne, aşadar copiii preferă să interacţioneze mai mult în acest mod, fapt ce duce evident la un nivel de comunicare scăzut. Nu prea vorbeşti cu propria ta tabletă atunci când te joci pe ea, nu? De asemenea, acest tip de comportament repetat va duce la un discurs sărăcăcios. Bagajul lingvistic al copiilor care preferă interacţiunea cu tehnologia este unul destul de mic.

Ce se poate îndrepta prin lecţii de dicţie şi ce probleme se repară mai greu?
Cel mai greu se repară graseierea, însă vestea bună este că timpul în care dicţia unui copil poate fi ajustată este cu mult mai scurt decât în cazul unui adult.

Pentru ce vârste este recomandată cartea ta? Când poate începe un copil să se antreneze cu exerciţii speciale ca să vorbească bine, clar, corect, cu intonaţie?
Cartea e concepută pentru copiii cu vârste cuprinse între 3 şi 12 ani. Cei care încă nu ştiu să citească pot fi ajutaţi de părinţi, iar lectura cu voce tare a Străfurnicii poate fi cu adevărat distractivă. Pentru părinţii prea ocupaţi am creat şi un audiobook cu poveştile Străfurnicii citite de mine şi de colegul meu, Mihai Crăciun, cu voci potrivite pentru toţi prietenii Străfurnicii. E amuzant de ascultat.

Cine este Străfurnica?
Străfurnica este personajul care îi va introduce pe cei mici în lumea imaginară şi plină de aventuri din cele 20 de poveşti din manualul de dicţie. Intenţia mea a fost de a crea un univers nou, cu un personaj principal nemaiîntâlnit. Menirea Străfurnicii este să rezolve toate problemele prietenilor săi şi să se implice în cele mai năstruşnice aventuri. Şi evident, să te facă să citeşti de mai multe ori un paragraf, până reuşeşti să pronunţi toate sunetele.

Care este cel mai păcătos exerciţiu din carte, la care se împotmolesc cel mai tare copiii?
La cele de încurcă-limba avem: Şase saşi în şase saci, cupă cu capac, capac cu cupă şi, poate cel mai greu pentru copii: Un cocostârc s-a dus la descocostârcărie, unde se descocostârcăreau şi alţi cocostârci nedescocostârcăriţi, ca să se descocostârcărească de cocostârcăria lui. Din seria de poveşti ale Străfurnicii, cea mai grea e cu siguranţă Străfurnica şi pescăruşul Pişti.

Ohoo, cred şi eu, povestea cu pescăruşul şi pelicanul e de-a dreptul criminală. Dacă vreţi să vă puneţi copiii la încercare, Carmen vă aşteaptă mâine, 17 iunie 2015, la Cercul Militar Naţional din Bucureşti, Sala Bizantină (strada Constantin Mile nr. 1), la ora 19.00, la lansarea cărţii.

Nu e prima ispravă editorială a lui Carmen. În 2013, a început cu un manual de dicţie pentru adulţi, despre care v-am vorbit aici:

Pe mine mă bucură nespus astfel de idei care să ne reamintească să preţuim mai mult cuvântul rostit. Am văzut foarte mulţi oameni care se poticnesc în cuvinte. Oameni deştepţi, care vorbesc repede şi neinteligibil, care nu vorbesc suficient de tare, care nu pronunţă toate literele, care nu-şi pot controla volumul vocii şi nu îşi dozează bine respiraţia, adică se sufocă de-a dreptul pe o frază mai lungă sau fac pauze de respiraţie în cele mai nefericite momente, aruncând în aer sintaxa şi legăturile logice dintre cuvinte.

Dicţia se poate antrena. E la fel ca îndemânarea pe care o dobândeşti într-un sport sau când începi să studiezi un instrument muzical. Poţi avea rezultate spectaculoase sau mai modeste, unii sunt mai talentaţi, alţii mai împiedicaţi, dar buna vorbire se deprinde sau, în orice caz, poţi vorbi mult mai bine prin exerciţiu.

 

Sursa fotografiilor: espanolitablog.com, pagina de Facebook a lui Carmen Ivanov

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0