„Adu-mi repede o cupă cu vin, să-mi împrospătez mintea şi să pot spune ceva înţelept!” ar fi zis Aristofan. Cine n-a cultivat o astfel de înţelepţire cred că a pierdut vreme preţioasă şi e cazul să se oprească din citit şi să verifice dacă dramaturgul antic bătea câmpii sau nu. Povestea de astăzi este despre oameni şi vinuri, aşa că merge citită cu un vin bun alături. Românesc, fiindcă avem de unde alege.
Vinuri româneşti reinventate
„Vreau să creez ceva nou în industria vinului din România. Dar ceva armonios, echilibrat.” Acesta a fost planul pe care l-a avut în minte enologul francez Marc Dorkwin când a creat un sortiment nou de vin roşu românesc, Alira Concordia, o combinaţie rară de Fetească Neagră şi Cabernet Sauvignon.
Am vorbit cu Marc Dworkin la lansarea celei mai recente creaţii ale sale, acest cupaj de Fetească Neagră şi Cabernet Sauvignon, un vin cu arome de eucalipt, vanilie, cacao şi cireşe negre.
Aventura lui în România începe însă acum 10 ani, când împreună cu mai mulţi colaboratori a iniţiat de la zero un proiect vinicol care să pună în valoare personalitatea vinurilor româneşti. Marc vine cu o experienţă de peste 20 de ani în enologie, a fost consultantul unor mari companii de vinuri din Franţa, a revitalizat formula unor vinuri clasice din Bulgaria, India, Turcia sau Rusia şi continuă să se ocupe de vii din diferite colţuri ale lumii. „Am venit pentru prima oară în România în decembrie 2005. În 2006 am început să cumpărăm pământurile şi ne-am informat asupra fondurilor europene pe care le-am putea accesa. Am făcut foarte multe analize ale solului. Când vrei să creezi o vie de 80 de hectare, trebuie să găseşti un pământ pe care să îl cumperi în întregime. Am găsit acest loc la Aliman. Avantajul României este o bună potrivire între climat şi sol. Aliman este aproape de Dunăre, solul e bogat apă, ceea ce e grozav.”
La Aliman, în judeţul Constanţa, au fost plantate soiul românesc Fetească Neagră şi soiurile internaţionale Merlot şi Cabernet Sauvignon. După câţiva ani, au apărut primele recolte: Merlot 2009, Cabernet 2010, Fetească 2011. „Am vrut să obţinem Fetească Neagră, este un vin tradiţional în România, care, în plus, e şi foarte bine cotat la nivel internaţional. Am gustat Feteasca Neagră înainte să o producem chiar noi şi nu mi-a plăcut teribil, parcă îi lipsea ceva.” Aşa că a făcut-o his way, iar producţia de Fetească din 2011 a fost un succes.
O potrivire fericită
În 2012, Marc a continuat să experimenteze creativ şi a avut ideea să combine Fetească Neagră şi Cabernet Sauvignon. Cupajele (combinaţiile de soiuri celebre de struguri, de vinuri provenite din bazine diferite sau de vinuri din acelaşi soi de struguri, dar provenite din ani diferiţi) sunt procedee folosite foarte des astăzi în industria vinului, unele dintre ele au ajuns celebre. Combinaţiile sunt nenumărate, iar o minte antrenată le poate duce într-o zonă neaşteptată. Marc Dworkin a pus împreună două soiuri care nu se recoltează, în genere, în acelaşi moment, într-o combinaţie pe care condiţiile naturale o permit foarte rar.
„Este un vin special din punctul de vedere al concepţiei. Foarte rar se întâmplă ca Feteasca Neagră să fie gata de recoltare în acelaşi timp cu Cabernet Sauvignon. De regulă, diferenţa este foarte mare, 10 zile, 2 săptămâni. Acest vin este gândit diferit de orice variantă tradiţională, cele două sortimente au fermentat împreună în acelaşi vas. S-a întâmplat în 2012 şi nu s-a mai întâmplat de atunci, nici toamna aceasta nu va fi în acelaşi timp recoltatul la Feteasca Neagră şi la Cabernet Sauvignon. Nu ştim când se va repeta momentul prielnic pentru un vin de felul acesta”, a spus Ghenadie Bobeica, directorul general Alira.
Am gustat Alira Concordia. E un vin parfumat, care îşi dezvăluie aromele puternice dacă îl împrieteniţi cu brânzeturi sau cu un mousse de ciocolată neagră.
Puţin, bun şi la un preţ corect
Există pe piaţă cam 10 mii de sticle de Alira Concordia. Adică nu foarte multe. Vorbim despre o afacere românească ridicată de la zero, pe culturi proprii şi pe o suprafaţă mică: doar 80 de hectare de vie într-o regiune din Dobrogea aleasă pe sprânceană. În crearea unor vinuri premium, cantitatea trece în plan secund, importante sunt onestitatea şi dorinţa de obţine un produs cu adevărat bun: „Fiecare îşi ştie munca. E important dacă producătorul este satisfăcut de ceea ce face. În calitate de consultant, eu văd lucrurile cu un ochi critic. Îmi dau seama că acolo s-a procedat bine, dincolo mai puţin bine, dar asta mă priveşte doar pe mine. În profesia asta trebuie să îţi păstrezi modestia, trebuie să fii mulţumit de ceea ce faci şi să nu îţi depăşeşti atribuţiile”, crede Marc Dworkin. Se face şi vin după ureche în România, se improvizează? „Da, fenomenul există peste tot în lume. Chiar şi la Bordeaux. Totul ţine de ceea ce vrei să faci cu adevărat”, spune Marc. Preţul corect este un element important în crearea unui nume de succes. Putem rata uneori un vin bun din snobism, doar pentru că are un preţ convenabil? Marc spune că preţul potrivit este cel acceptat de piaţă: „Aşa se întâmplă peste tot în lume. Dacă ai un produs bun, trebuie să fii în acord cu piaţa căreia i te adresezi. Dacă stabileşti un preţ prea mare sau unul prea mic, piaţa va reacţiona negativ.”